Podtlakový posilovač
Obrázek 54: Posilovač
Fyzikální jev
Podtlak.
Místo
Za brzdovým pedálem.
Úvod
V současnosti jezdí automobily i rychlostí vyšší než padesát kilometrů za hodinu a není problém vidět auto, které váží více než dvě tuny. Když se takové vozidlo dokáže rozjet, je potřeba ho také zabrzdit. Brzdy jsou nejvýkonnější věcí na autě. Brzdové kotouče dosahují i čtyřiceticentimetrového průměru. Šlapat na brzdový pedál při takto velkých kotoučích by bylo velmi pracné, proto je mezi hlavní brzdový válec, který vytlačuje kapalinu, a brzdový pedál vřazen podtlakový brzdový posilovač.
Fyzikální princip
Podtlakový posilovač používá ke své činnosti podtlaku v sacím potrubí. Posilovač tvoří ovládací čep, dvě komory, pryžová membrána a vzduchový filtr. Při poloze v klidu jsou obě membrány spojeny, a tak je v obou stejný tlak. Při sešlápnutí se uzavře propojení mezi membránami. Do membrány blíže k pedálu začne vnikat atmosférický tlak přes filtr. A v druhé membráně je podtlak. Díky rozdílu tlaků stačí menší síla, protože se komora s větším tlakem rozpíná a ta s menším smršťuje. Posouvá se membrána s čepem, který tlačí na hlavní brzdový válec. Součástí posilovače je i pružina, která vrací pedál do původní polohy.
Obrázek 55: Podtlakový posilovač Bmw
Odhad veličin
Vzhledem k velikosti membrány a rozdílu tlaků jsem dospěl k závěru , že posilovač je schopen pomáhat silou o velikosti přibližně 849N.